Писаренко Олександр Олексійович, адвокат, магістр бізнес адміністрування.
Юридичне бюро Писаренка.

Закон України від 05.07.12 р. № 5083-VI «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо державної податкової служби та у зв’язку з проведенням адміністративної реформи в Україні» вніс зміни до податкового законодавства, а саме, відкоригував обсяг прав державних податкових органів.
Так, пп. 20.1.29 Податкового кодексу України (далі – ПКУ) у своєму змісті тепер не містить положень про права таких органів здійснювати контроль за наявністю документа, що підтверджує державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців відповідно до закону. Відповідне формулювання з вказаної законодавчої норми виключено.

З цього приводу виникають питання:
1. Чи може податковий орган скласти адмінпротокол за ст. 164 КУпАП в частині виявлених правопорушень за здійснення підприємницької діяльності без державної реєстрації як суб’єкта господарювання?
2. При виявленні відповідних правопорушень до якого органу необхідно направити матеріали для складання вищезазначеного протоколу?

Дійсно, із переліку прав органів ДПС (пп. 20.1.29 ПКУ) виключено повноваження здійснювати контроль за наявністю документа, що підтверджує державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців відповідно до закону. Але зміст закону дає підстави зробити висновок, що повноваження у податкових органів складати протоколи про адміністративне правопорушення по провадженню господарської діяльності без державної реєстрації як суб’єкта господарювання за ст. 164 Кодексу України про адміністративні правопорушення (далі – КУпАП) все ж залишилися.
Так, відповідно до ст. 164 КУпАП провадження господарської діяльності без державної реєстрації як суб’єкта господарювання є адміністративним правопорушенням і тягне за собою накладення штрафу від 20 до 100 нмдг з конфіскацією виготовленої продукції, знарядь виробництва, сировини і грошей, одержаних внаслідок вчинення цього адміністративного правопорушення, чи без такої.
Положеннями ст. 78, 80 ПКУ податковим органам надано повноваження проводити документальні позапланові перевірки за наявності, у тому числі, такої обставини, як здійснення особою господарської діяльності без державної реєстрації (пп. 78.1.13), а також фактичні перевірки у разі отримання в установленому законодавством порядку інформації про факти здійснення фізичною особою підприємницької діяльності без державної реєстрації (пп. 80.2.7 даного Кодексу).

Нормами пп. 20.1.21 ПКУ встановлено право органів ДПС складати стосовно платників податків – фізичних осіб та посадових осіб платників податків – юридичних осіб протоколи про адміністративні правопорушення в порядку, визначеному законом.
За ст. 255 КУпАП до осіб, які мають право складати протоколи про адміністративні правопорушення, передбачені ст. 164 цього ж Кодексу, віднесено, зокрема, посадових осіб:
– органів внутрішніх справ;
– фінансових органів;
– органів державної податкової служби.
Справи про адміністративні правопорушення, передбачені ст. 164 КУпАП, розглядають судді районних, районних у місті, міських чи міськрайонних судів (ст. 221 КУпАП).
При виявленні відповідних правопорушень необхідно направити матеріали для складання вищезазначеного протоколу до органа, вказаного в ст. 225 КУпАП (в залежності від сфери, в якій допущено правопорушення).

Поставити запитання й отримати юридичну консультацію ви можете, зареєструвавшись на “Форумі Юридичного бюро Писаренка”.

Звертайтеся до Юридичного бюро Писаренка за консультаціями чи допомогою, в т.ч. щодо оскарження постанови про адміністративне правопорушення, якщо є істотний юридичний інтерес.

Писаренко Олександр Олексійович, адвокат, магістр бізнес адміністрування.

Тел. +38 (044) 270 60 46
E-mail: info@fides.com.ua