Пеня істотна в силу закону й захищає права споживача.
Законом "Про захист прав споживачів" встановлено
пеню у розмірі 3% від вартості роботи чи послуги за кожен день прострочення.
В перерахунку це 1080% річних, що є істотною неустойкою.
Тобто, якщо Ваш виконавець прострочив на 3 тижні, то пеня складе 63% від вартості вікон.
Стягнути на захист прав споживача штраф можна лише в судовому порядку при умовах, що:
- між Вами й виконавцем було складено договір чи інші документи, з яких чітко вбачається, що було укладено договір підряду, а не купівлі-продажу;
- виконавцем є юридична особа чи приватний підприємець;
- встановлено граничний строк виконання замовлення;
- чітко вбачається Ваш статус як приватної особи, яка замовляла роботу для особистих побутових потреб.
Також важливо дотриматися юридичних формальностей для успішної процедури стягнення на захист прав споживача штрафу.
Інакше перспектива стягнення пені є негативною при позові про захист прав споживача.
Але починати варто не з погрози виконавцю про звернення до суду, а з конструктивної письмової претензії. Заявіть про факт прострочки і вимогу негайно виконати роботу. Як правило, це діє. В момент виконання роботи складіть акт прийому-передачі, в якому зазначте про кількість днів прострочення, а вже при його наявності звертайтеся в суд з позовом про захист прав споживача за стягненням пені.
Нижче - приклад претензії щодо захисту прав споживача з нашої практики.
Подорожчання комплектуючих через збільшення курсу євро і проблеми з поставщиками, якими виправдовує прострочку роботи Ваш виконавець, ніякого значення для стягнення на захист прав споживача штрафних санкцій не мають і від їх сплати не звільняють.
Зразок претензії щодо захисту прав споживача
Суб»єкту підприємницької діяльності __П.І.Б.__
Фізичної особи __П.І.Б.__
21 липня 2019 р.
За договором купівлі-продажу №2120 від 30.04.2019 р. Ви зобов»язалися здійснити заміри двох дверей міжкімнатних (модель по фотографії) з висотою та шириною згідно листа замірів, а також доставити й установити двері за адресою м. Київ вул. ____________.
За договором строк виробництва дверей - 4 тижні.
Я без порушень сплатив всі суми:
2500,00 грн. - 30.04.2019 р., про що зазначено в договорі;
3840,00 грн. – 06.05.2019 р. платежем на зазначену Вами платіжну картку в ______банку;
5600,00 грн. – 08.07.2019 р. платежем на зазначену Вами платіжну картку в ______банку;
1140,00 грн. – 11.07.2019 р. готівкою Вашим монтажникам в день установки дверей.
Замість виготовлення та установки дверей в строк до 28 травня 2019 р. Ви зробили це 11 липня 2019 р. Про прострочення нами зазначено в акті-приймання передачі.
За ст. 4 Закону «Про захист прав споживачів» під час замовлення або використання продукції, яка реалізується на території України, я маю право, зокрема на належну якість обслуговування та необхідну, достовірну та своєчасну інформацію про продукцію, її якість, а також про її виробника (виконавця, продавця).
Але на мою претензію від 05.06.2019 р. Ви навіть не відповіли.
За ст. 10 вказаного Закону у разі коли виконавець прострочує виконання роботи (надання послуги) згідно з договором, за кожний день (кожну годину, якщо тривалість виконання визначено у годинах) прострочення споживачеві сплачується пеня у розмірі трьох відсотків вартості роботи (послуги), якщо інше не передбачено законодавством.
Нечіткі або двозначні положення договорів із споживачами тлумачаться на користь споживача.
За п. 11 ст. 23 вказаного Закону у разі порушення законодавства про захист прав споживачів суб'єкти господарювання сплачують штраф за порушення умов договору між споживачем і виконавцем про виконання роботи, надання послуги - у розмірі ста відсотків вартості виконаної роботи (наданої послуги); Суми штрафів зараховуються до державного бюджету.
Отже, за прострочення договору на 43 дні Ви сплачуєте мені на захист прав споживача пеню в розмірі 129% вартості виготовлення дверей (16 821,60 грн.) і штраф 13 040,00 грн. до державного бюджету, який стягує орган захисту прав споживачів після перевірки за моєю скаргою.
За скаргою у вас буде проведена позапланова перевірка інспекції з захисту прав споживачів.
В той же час Ви все-таки встановили двері, до кольору, моделі, малюнку, сторони відкривання та зовнішнього вигляду яких в мене претензій не має. Через це і з повагою до інтересів нас обох вважаю, що пеня в сумі 6 520,00 грн. була б справедливою і достатньою.
З урахуванням вказаного вимагаю:
- надати мені документи, які підтверджують належну якість продукції;
- в строк 3 дні з дня отримання цієї претензії сплатити на мою картку №_______________ в ____банку пеню на захист прав споживача за прострочення договору в сумі 6 520,00 грн.
При невиконанні цієї претензії я подам скаргу для перевірки органу захисту прав споживачів, наслідком якої буде штраф у держбюджет, а також звернуся до суду про стягнення пені в повній сумі, не чекаючи завершення перевірки інспекції з захисту прав споживачів.
Додатково юридичну інформацію з вашого питання дивіться тут.