Захист бізнесу при пошкодженні/знищенні активів і тимчасовій окупації.

Відшкодування шкоди майну підприємства, завданої російською агресією..

Захист бізнесу при пошкодженні/знищенні активів і тимчасовій окупації.

ТЕЗИ ДІЙ ЩОДО ЗАХИСТУ СУБ’ЄКТІВ ГОСПОДАРЮВАННЯ ВНАСЛІДОК ВІЙСЬКОВОЇ АГРЕСІЇ РОСІЙСЬКОЇ ФЕДЕРАЦІЇ.

Механізми стягнення збитків внаслідок військової агресії поділяються на:

1. Подання позовів до міжнародних інституцій:

  • Міжнародного Суду ООН;
  • Комісії щодо збитків, яка буде створена на підставі міжнародного договору, учасником якого буде Україна. Ця комісія зможе реалізовувати підсанкційне майно росії та їх олігархів та покрити частину збитків українцям.
  • Інвестиційного арбітражу;
  • ЄСПЛ. 

2. Подання позовів до національних судів.

Етапами компенсації збитків є:

  1. Фіксація фактичних обставин (збір доказів).
  2. Оцінка збитків.
  3. Застосування механізмів компенсації збитків.

Нормативне регулювання щодо методик визначення шкоди та збитків визначено постановою КМУ від 20.03.2022 р. №326.

У цій постанові визначені методики визначення шкоди, зокрема:

  • По житлу;
  • По збиткам підприємств;
  • По землі і лісам.

ЩОДО ФІКСУВАННЯ МАТЕРІАЛЬНИХ ЗБИТКІВ ДЛЯ ПОДАННЯ ПОЗОВІВ ДО НАЦІОНАЛЬНИХ І МІЖНАРОДНИХ СУДІВ

Для відшкодування збитків у разі знищення, пошкодження активів підприємства внаслідок військової агресії необхідно їх зафіксувати.

Власник майна чи інша уповноважена особа підприємства має здійснити дії:

- фото / відеофіксація знищеного чи пошкодженого майна;

- огляд і фіксування органами ДСНС знищення чи пошкодження майна, отримання акту чи протоколу про пошкодження майна, з підписом уповноваженого працівника ДСНС;

- огляд і фіксування представниками органів місцевого самоврядування, райдержадміністрації, поліції факту знищення чи пошкодження майна, отримання акту чи протоколу огляду пошкодження майна;

- отримання письмових, аудіо чи відео пояснень очевидців знищення чи пошкодження майна;

- збір матеріалів із ЗМІ, якщо у них були висвітлені події про знищення чи пошкодження майна;

- підготування документів, які підтверджують право власності на майно;

- проведення за можливості експертної оцінки пошкодженого майна;

- подання заяви до правоохоронних органів із проханням відкрити кримінальне провадження за ст. 438 КК України, визнати підприємство потерпілим та вручити відповідну пам’ятку. При цьому потрібно слідкувати і контролювати, щоб була сформована коректна фабула кримінального правопорушення;

- отримання витягу із ЄРДР за фактом пошкодженого майна підприємства за ст. 438 КК України;

- отримання доказів, зібраних в рамках кримінального провадження, шляхом ознайомлення із матеріалами кримінального провадження у порядку ст. 221 КПК України;

- подання онлайн повідомлення про подію на офіційні державні портали, які ведуть облік відомостей про військові злочини, вчинені РФ (wacrimes.gov.ua; damaged.in.ua; dokaz.gov.ua);

- подання онлайн заявки про пошкодження майна в електронній системі «ДІЯ».

ЩОДО ФІКСУВАННЯ ЗБИТКІВ У ФОРМІ УПУЩЕНОЇ ВИГОДИ

Наразі законодавством визначено лише загальну процедуру відшкодування збитків / втрат підприємства у формі упущеної вигоди (неодержаних прибутків).

Для фіксації фінансового стану підприємства і завданих збитків у формі упущеної вигоди рекомендується здійснити такі дії:

- проведення аудиторської перевірки підприємства для фіксації зниження / відсутності доходів з 24.02.2022 р. по теперішній час;

- проведення інвентаризації втрачених активів компанії спеціально створеною внутрішньою комісією підприємства;

- фіксація зниження вартості бізнесу з 24.02.2022 р. шляхом проведення експертної оцінки вартості бізнесу;

- зібрання документів, які підтверджують заборгованість підприємства після 24.02.2022 р.;

- зібрання правовстановлюючих документів на усі активи компанії (нерухоме і рухоме майно, земельні ділянки, матеріальні цінності та ін.);

- у разі втрати документів - їх поновлення;

- оформлення внутрішніх актів, протоколів про кількість майна, продукції, товарно-матеріальних цінностей на момент втрати контролю над підприємством;

- видача внутрішніх документів, наказів про неможливість використання активів, майна підприємства через втрату доступу чи контролю над підприємством (якщо майно знаходиться на окупованій території).

ЩОДО ЗАХОДІВ ДЛЯ БЕЗПЕКИ БІЗНЕСУ ТА ВЛАСНОСТІ

1. Для збереження та впорядкування договірних правовідносин з контрагентами/клієнтами доцільно:

- провести інспекцію господарських та кредитних договорів підприємства;

- надіслати повідомлення контрагентам/клієнтам/кредиторам про обставини втрати контролю над підприємством та інших форс-мажорних ситуацій, пов’язаних з війною;

- отримати індивідуальні довідки ТПП України про форс-мажорні обставини (воєнні дії) та відправити їх контрагентам.

2. Для впорядкування правовідносин з податковими органами доцільно:

- провести аудит податкових зобов’язань підприємства;

- повідомити податкову службу / органи поліції про втрату контролю над підприємством, активами, рухомим і нерухомим майном, первинних документів;

- відновити втрачені первинні документи;

- за можливості подати фінансову та податкову звітність, зважаючи при цьому на те, що на час воєнного стану призупинені строки подання податкової звітності та сплати податків і зборів.

Згідно норм Податкового кодексу України у разі втрати та/або неможливості вивезення первинних документів платник податків/податковий агент подає до контролюючого органу в довільній формі повідомлення про неможливість вивезення первинних документів, підписане керівником підприємства та головним бухгалтером, в якому зазначаються: обставини, що призвели до втрати та/або неможливості вивезення первинних документів, податкові (звітні) періоди, а також загальний перелік первинних документів (за можливості - із зазначенням реквізитів).

У зв’язку з цим, до платників податків/податкових агентів, які провадили діяльність на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії, та на територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями російської федерації, і не можуть пред’явити первинні документи, на підставі яких здійснюється облік доходів, витрат та інших показників, пов’язаних з визначенням об’єктів оподаткування та/або податкових зобов’язань, застосовуються спеціальні правила для підтвердження даних, визначених у податковій звітності.

3. Провести юридичні процедури по зміні офіційного місцезнаходження підприємства та активів. Перереєструвати бізнес та активи на підконтрольні території.

4. Для захисту бізнесу можливим варіантом є його припинення або призупинення.

Простій підприємства - це зупинення роботи, викликане відсутністю організаційних або технічних умов, необхідних для виконання роботи, невідворотною силою (воєнним станом) або іншими обставинами.

Для оформлення простою необхідно підготувати належні внутрішні документи.

У разі простою працівники можуть бути переведені за їх згодою з урахуванням спеціальності і кваліфікації на іншу роботу на тому ж підприємстві, в установі, організації на весь час простою або на інше підприємство, в установу, організацію, але в тій самій місцевості на строк до одного місяця (ст. 34 КЗпП).

На період дії воєнного часу, у разі неможливості виплати зарплати, призупинити трудові відносини з працівниками.

Відповідно до ст. 13 Закону України «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану» від 15.03.2022 р. призупинення дії трудового договору - це тимчасове припинення роботодавцем забезпечення працівника роботою і тимчасове припинення працівником виконання роботи за укладеним трудовим договором. Дія трудового договору може бути призупинена у зв’язку з військовою агресією проти України, що виключає можливість надання та виконання роботи. Призупинення дії трудового договору не тягне за собою припинення трудових відносин. Призупинення дії трудового договору роботодавець та працівник за можливості мають повідомити один одного у будь-який доступний спосіб. Відшкодування заробітної плати, гарантійних та компенсаційних виплат працівникам на час призупинення дії трудового у повному обсязі покладається на державу, що здійснює військову агресію проти України.

5. Здійснити перевірку, щоб клієнти (споживачі) підприємства не були жителями країни агресора, їхніми приватними чи державними підприємствами, органами державної влади, позаяк транзакції з країною агресором можуть стати підставою для кримінального переслідування з боку держави із кваліфікацією таких дій за ст. 1111 , 1112 КК України.

Контролювати, щоб на підприємстві всі розрахунки з контрагентами/клієнтами/споживачами проводилися у національній валюті гривні та сплачувалися податки виключно до державного бюджету України.

ЩОДО ПІДПРИЄМСТВ, ЇХ МАЙНА/АКТИВІВ, ЯКІ ЗАЛИШИЛИСЯ НА ТИМЧАСОВО ОКУПОВАНИХ ТЕРИТОРІЯХ  

Законом України «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України» (зі змінами станом на 21.04.2022 р., далі - Закон) передбачено, що тимчасово окупована російською федерацією територія України (тимчасово окупована територія) - це частини території України, в межах яких збройні формування російської федерації та окупаційна адміністрація рф встановили та здійснюють фактичний контроль або в межах яких збройні формування російської федерації встановили та здійснюють загальний контроль з метою встановлення окупаційної адміністрації рф.

За ст. 1 Закону тимчасово окупована рф територія України (далі - тимчасово окупована територія) є невід’ємною частиною території України, на яку поширюється дія Конституції та законів України, а також міжнародних договорів, згода на обов’язковість яких надана Верховною Радою України.

Відповідно до ч. 3 ст. 5 Закону за фізичними особами незалежно від перебування їх на обліку як внутрішньо переміщених осіб чи від набуття ними спеціального правового статусу та за юридичними особами зберігається право власності, інші речові права на майно, у тому числі на нерухоме майно, включаючи земельні ділянки, що знаходиться на тимчасово окупованій території, якщо таке майно набуте відповідно до законів України.

Відтак, всі підприємства на непідконтрольних територіях де-юре залишаються на українській реєстрації, і вважаються українськими компаніями, якщо вони самостійно не почнуть співпрацювати з країною-агресором та/або незаконно створеними тимчасовими органами.

З іншої сторони, є інша норма у Законі «Про визнання таким, що втратив чинність, Закону України "Про створення вільної економічної зони "Крим" та про особливості здійснення економічної діяльності на тимчасово окупованій території України" та внесення змін до деяких законодавчих актів України» від 01.07.2021 р., відповідно до якого здійснення господарської діяльності юридичними особами, фізичними особами - підприємцями та фізичними особами, які провадять незалежну професійну діяльність, місцезнаходженням (місцем проживання) яких є тимчасово окупована територія, дозволяється виключно після зміни їхньої податкової адреси на іншу територію України. Правочин, стороною якого є суб’єкт господарювання, місцезнаходженням (місцем проживання) якого є тимчасово окупована територія, є нікчемним. На такі правочини не поширюється дія положення абз. 2 ч. 2 ст. 215 Цивільного кодексу України.

Таким чином, при подальшому перебуванні підприємства на тимчасово окупованій території рекомендується все-таки здійснити перереєстрацію місцезнаходження (податкової адреси) на інші підконтрольні Україні території.

Юридичний супровід відшкодування збитків
НАДІШЛІТЬ ВАШ ЗАПИТ ОНЛАЙН

Щодо відшкодування шкоди майну приватних осіб, завданої російськими військами читайте в цій статті.

Писаренко Олександр Олексійович, адвокат з судового супроводу бізнесових і податкових спорів, магістр бізнес адміністрування.

Тел. +38 (044) 270 60 46
Тел. +38 (050) 719 10 16
E-mail: info@fides.com.ua
Лист:  Viber  Telegram  WhatsApp

2348
Ваша оцінка сторінки:
Голоси відсутні