Адміністративна відповідальність за ненадання відповіді на адвокатський запит.

Ненадання відповіді на запит адвоката.

Адміністративна відповідальність за ненадання відповіді на адвокатський запит.

ПІДСТАВИ І ПОРЯДОК СКЛАДАННЯ ПРОТОКОЛУ, УХВАЛЕННЯ ПОСТАНОВИ ПРО ПРИТЯГНЕННЯ ДО АДМІНІСТРАТИВНОЇ ВІДПОВІДАЛЬНОСТІ.

Під час здійснення адвокатської діяльності адвокат має право збирати відомості про факти, що можуть бути використані як докази, в установленому законом порядку запитувати, отримувати і вилучати речі, документи, їх копії, ознайомлюватися з ними та опитувати осіб за їх згодою.

Адвокатський запит визначений ст. 24 Закону «Про адвокатуру та адвокатську діяльність» (далі-Закон), надає право адвокату швидко витребувати від органу державної влади, органу місцевого самоврядування, їх посадових та службових осіб, підприємств, установ і організацій незалежно від форми власності та підпорядкування, громадських об’єднань інформацію, копії документів, необхідних для надання правової допомоги клієнту.

Закон зобов’язує отримувача такого запиту надати відповідь у строки, визначені ч. 2 ст. 24, а саме:

- не пізніше 5 робочих днів з дня отримання запиту надати адвокату відповідну інформацію, копії документів, крім інформації з обмеженим доступом і копій документів, в яких міститься інформація з обмеженим доступом;

- якщо адвокатський запит стосується надання значного обсягу інформації або потребує пошуку інформації серед значної кількості даних, строк розгляду адвокатського запиту може бути продовжено до 20 робочих днів з обґрунтуванням причин такого продовження, про що адвокату письмово повідомляється не пізніше п’яти робочих днів з дня отримання адвокатського запиту.

Відмова у наданні інформації на адвокатський запит, несвоєчасне або неповне надання інформації, надання інформації, що не відповідає дійсності, тягнуть відповідальність, встановлену законом ( ч. 3 ст. 24 Закону).

За ч. 5 ст. 212-3 КУпАП порушенням права на інформацію та права на звернення є:

- неправомірна відмова в наданні інформації,

- несвоєчасне або неповне надання інформації,

- надання інформації, що не відповідає дійсності

у відповідь на адвокатський запит, запит кваліфікаційно-дисциплінарної комісії адвокатури, її палати або члена відповідно до Закону.

Санкція статті передбачає накладення штрафу на посадових осіб від 425 грн до 850 грн. (25 до 50 нмдг).

Повторне протягом року вчинення цього порушення, за яке особу вже було піддано адміністративному стягненню, карається штрафом від до 1020 до 1360 грн. (від 60-80 нмдг) або громадські роботи на строк від 20 до 30 годин.

Накладення адміністративного стягнення на посадову особу можливе лише у разі неправомірних діянь (дії чи бездіяльності) суб’єкту інформаційних відносин щодо розгляду адвокатського запиту.

НПА щодо притягнення до адміністративної відповідальності за ненадання відповіді на адвокатський запит:

  • КУпАП;
  • Порядок оформлення головою ради адвокатів Автономної Республіки Крим, областей, міст Києва і Севастополя або уповноваженим радою членом ради адвокатів матеріалів про адміністративні правопорушення затверджений рішенням Ради адвокатів України від 17.12.2012 №27;
  • ЗУ «Про доступ до публічної інформації»;
  • ЗУ «Про інформацію».

РІШЕННЯ РАДИ АДВОКАТІВ УКРАЇНИ ЩОДО НАДСИЛАННЯ ЗАПИТІВ ТА ВІДПОВІДЕЙ НА НИХ.

Рада адвокатів України у рішеннях зазначила:

1) №121 від 15.11.2019 року, №53 від 03.07.2021 року «Про затвердження роз’яснення щодо вимог до адвокатських запитів» - подання адвокатського запиту є професійним правом адвоката, у зв’язку із наданням правової допомоги на підставі договору про надання правової допомоги; адвокат вправі направити адвокатський запит не для задоволення особистих інтересів, а лише в межах виконання договору з клієнтом з метою надання останньому правової допомоги; подавати адвокатські запити з метою одержання консультацій і роз'яснень положень законодавства заборонено, однак жодної обов’язкової вимоги щодо зазначення доцільності, мети отримання необхідної інформації в чинному законодавстві не визначено (абз. 3 ч. 1 ст. 24 Закону);

таким чином, якщо адвокат вважає зазначення інформації щодо доцільності, мети отримання ним необхідної інформації та копій документів є доречним та необхідним саме у його випадку, додаткове зазначення такої інформації не є забороною; в свою чергу, мотив, мета та доцільність отримання інформації та копій документів, шляхом направлення адвокатського запиту може стосуватися питань, з яких клієнт звертався за допомогою до адвоката, що в розумінні статті 22 Закону є адвокатською таємницею; вимога надання будь-яких інших документів, окрім ордеру та копії свідоцтва про право на заняття адвокатською діяльністю – забороняється та є адміністративним правопорушенням;

2) №133 від 16-17.11.2022 року «Щодо можливості подання адвокатом одного адвокатського запиту стосовно кількох клієнтів» - подання адвокатського запиту надає адвокату право отримувати на нього фактично будь-яку інформацію та документи, необхідні адвокату для надання правової допомоги клієнтові;

3) №18 від 07.03.2023 року «Щодо заходів реагування на факт порушення прав адвоката та гарантій адвокатської діяльності», яким Рада адвокатів України затвердила роз’яснення «Щодо гарантованості права на запит адвоката», - гарантованим способом формування правової позиції адвоката є можливість отримання для неї необхідних вихідних даних через інструмент адвокатського запиту, а гарантованими умовами її реалізації – свобода у наданні отриманих у такий спосіб доказів та забезпечення при цьому необхідної змагальності;

адвокатський запит у всіх випадках за своїм законодавчо визначеним призначенням, як гарантований інструмент адвокатської діяльності, використовується задля формування та/або реалізації правової позиції адвоката в інтересах клієнта; тобто, адвокатський запит завжди направлений (має бути направлений) на досягнення цілей адвокатської діяльності, яка у даному контексті полягає в забезпечені у правовий спосіб максимально вигідної правової позиції клієнта;

законодавець визначив суб’єктів виконання відповіді на запит адвоката – орган державної влади, орган місцевого самоврядування, їх посадові та службові особи, керівники підприємств, установ, організацій, громадських об’єднань; процесуальний статус таких суб’єктів, їх взаємовідносини з клієнтом, в інтересах якого направляється адвокатський запит, інші обставини відповідних правовідносин для виконання обов’язку надання відповіді на адвокатський запит значення не мають;

виконання конституційної функції професійного правозахисту адвокатом забезпечено необхідністю виконання ним обов’язку по наданню високопрофесійної правової (правничої) допомоги на засадах, в тому числі, пріоритетності інтересів клієнта; пріоритетність інтересів клієнта, крім іншого, визначає побудову правової позиції, виходячи з направленості на досягнення максимально можливих позитивних правових результатів; гарантованим способом формування такої правової позиції є можливість отримання для неї необхідних вихідних даних через інструмент адвокатського запиту, а гарантованими умовами її реалізації – свобода у наданні отриманих у такий спосіб доказів та забезпечення при цьому необхідної змагальності.

СКЛАДАННЯ ПРОТОКОЛУ ПРО ПРАВОПОРУШЕННЯ ЗА СТ. 212-3 КУПАП.

Відповідно до «Порядку оформлення головою ради адвокатів Автономної Республіки Крим, областей, міст Києва і Севастополя або уповноваженим радою членом ради адвокатів матеріалів про адміністративні правопорушення», затвердженого рішенням Ради адвокатів України від 17.12.2012 №27 (далі-Порядок), протоколи про адміністративні правопорушення, передбачені ст. 212-3 КУпАП, у частині порушення права на інформацію відповідно до Закону складають голова Ради адвокатів Автономної Республіки Крим, області, міст Києва та Севастополя та/або уповноважений(і) відповідною радою член(и) ради адвокатів (далі – уповноважена особа).

Провадження у справі порушується за заявами адвоката, кваліфікаційно-дисциплінарної комісії адвокатури, її палати або члена, на території юрисдикції відповідної ради адвокатів регіону, за адресою робочого місця адвоката, кваліфікаційно-дисциплінарної комісії адвокатури, її палати, або за місцем знаходження органу державної влади, органу місцевого самоврядування, їх посадових та службових осіб, підприємств, установ і організацій незалежно від форми власності та підпорядкування, громадських об’єднань, що допустили адміністративне правопорушення.

Заява складається у довільній формі, але повинна містити:

  • копію запиту, на який адвокат не отримав відповідь, з доданими документами на підтвердження повноважень адвоката звертатися із таким запитом;
  • відомості про факт вчинення посадовими особами неналежного розгляду адвокатського запиту;
  • докази відправлення та отримання адресатом такого запиту;
  • вимогу про складання протоколу про адміністративне правопорушення за ст. 212-3 КУпАП стосовно посадової особи, яка не розглянула запит;
  • інші відомості, які адвокат вважає важливими для розгляду справи у суді.

Згідно з Порядком при отриманні звернення адвоката, кваліфікаційно-дисциплінарної комісії адвокатури, її палати, уповноважена особа розглядає та перевіряє надані матеріали, за наслідками перевірки приймає рішення про складання протоколу чи рішення про відмову в складанні протоколу про адміністративне правопорушення.

Рішення про складання протоколу про адміністративне правопорушення приймається після проведення перевірки, за умови відповідності адвокатського запиту, заяви та доданих матеріалів Закону. Перевірка може складатися з направлення письмових чи усних звернень до заявника та особи, яка притягається до адміністративної відповідальності, з метою отримання додаткових пояснень.

В ході розгляду звернення уповноважені особи перевіряють:

  • відповідність адвокатського запиту вимогам ст. 24 Закону;
  • повноваження адвоката на направлення такого запиту;
  • чи відноситься запитувана інформація (документи) до конфіденційної, таємної та службової інформації, яку можна отримати тільки у спосіб, передбаченим спеціальними законами та через судове рішення;
  • інші важливі юридичні факти (дати направлення та отримання запиту, строки, результати розгляду запиту, встановлюють зміст адмінправопорушення - дію чи бездіяльність.

Рішення про відмову у складанні протоколу про адміністративне правопорушення приймається у разі якщо:

- адвокатський запит, заява або додатки не відповідають вимогам, установленим Законом;

- не зазначено, у чому полягає порушене право запитувача інформації;

- не містяться вимоги щодо притягнення винної особи до адміністративної відповідальності;

- не визначено особу, яка порушила права запитувача інформації.

Протоколи про адміністративні правопорушення складаються стосовно керівника органу державної влади, органу місцевого самоврядування, підприємства, установи і організації незалежно від форми власності та підпорядкування, громадського об’єднання, їх посадових та службових осіб, а у разі його відсутності – стосовно особи, яка виконує його обов’язки, згідно з відповідним розпорядчим документом цього органу.

У разі вчинення особою кількох окремих адміністративних правопорушень протоколи складаються щодо кожного з вчинених правопорушень.

ВИМОГИ ДО ПРОТОКОЛУ ПРО АДМІНІСТРАТИВНЕ ПРАВОПОРУШЕННЯ.

Зміст протоколу повинен відповідати вимогам ст. 256 КУпАП та оформлюється згідно з додатком 1 Порядку.

За ст. 256 КУпАП протокол має містити:

- відомості про особу, яка притягається до адміністративної відповідальності,

- місце, час вчинення і суть правопорушення,

- нормативний акт, який передбачає відповідальність за вказане правопорушення,

- пояснення та підпис особи, яка притягається до відповідальності,

- відмітку про роз’яснення особі, яка притягається до відповідальності, про передбачені ст.268 КУпАП права та обов’язки,

- інші відомості, необхідні для вирішення справи.

Уповноважена особа зазначає у протоколі всю наявну інформацію, що ідентифікує особу, яка притягається до адміністративної відповідальності.

При викладенні обставин правопорушення у протоколі вказуються місце та час його вчинення, суть правопорушення, які саме протиправні дії чи бездіяльність вчинила особа та які положення законодавства цим порушено, чиї права порушені. Наявність триваючого правопорушення також відображається в протоколі. У разі вчинення повторного адміністративного правопорушення, передбаченого ст. 212-3 КупАП, в протоколі зазначається відповідна кваліфікуюча ознака.

До протоколу долучаються матеріали, що підтверджують факт вчинення адміністративного правопорушення, які є його невід’ємною частиною.

Кожен документ повинен мати свої реквізити (дату, назву, підписи тощо), містити достовірну інформацію та відповідати вимогам законодавства.

ПРАВО НА ЗАХИСТ ПОСАДОВОЇ ОСОБИ, СТОСОВНО ЯКОЇ СКЛАДАЄТЬСЯ ПРОТОКОЛ.

Уповноважена особа зобов’язана ознайомити особу, стосовно якої складається протокол, відповідно до ст. 63 Конституції України з її правами і обов’язками, передбаченими ст. 268 КупАП, про що робиться відмітка у протоколі.

Про обізнаність з вищезазначеним особа ставить у протоколі свій підпис, а у разі відмови поставити підпис про це робиться відповідний запис у протоколі, який засвідчується підписом уповноваженої особи.

Особі пропонується надати письмове пояснення та зауваження за суттю вчиненого правопорушення, яке вноситься до протоколу і засвідчується підписом зазначеної особи.

Пояснення та зауваження можуть додаватись до протоколу окремо, про що робиться запис у цьому протоколі.

Письмові пояснення щодо факту порушення прав адвокатів, членів кваліфікаційно-дисциплінарних комісій, їх палат, особа, яка притягається до адміністративної відповідальності, може подавати на письмові запити уповноваженої особи.

У разі відмови особи від надання пояснень та зауважень по суті вчиненого правопорушення, уповноважена особа вносить до нього відповідний запис, який засвідчується її підписом.

Протокол підписується уповноваженою особою та правопорушником, а при наявності свідків і потерпілих протокол може бути підписано також і цими особами.

У разі відмови особи від підписання протоколу уповноважена особа робить про це відповідний запис, який засвідчує своїм підписом та підписами свідків і потерпілих, у випадку їх наявності.

Правопорушник має право додати до протоколу пояснення і зауваження щодо змісту протоколу, а також викласти мотиви відмови від його підпису.

Другий примірник протоколу з матеріалами під розписку вручається особі, яка притягується до адміністративної відповідальності. У разі відмови особи, яка притягається до адміністративної відповідальності, від отримання протоколу або у разі відмови проставити свої підписи у протоколі, другий примірник такого протоколу направляється вказаній особі рекомендованою кореспонденцією не пізніше трьох днів з моменту його складення.

РУХ ТА ВИМОГИ ДО ОФОРМЛЕННЯ МАТЕРІАЛІВ ПРО АДМІНІСТРАТИВНЕ ПРАВОПОРУШЕННЯ, ЩО ПЕРЕДАЮТЬСЯ ДО СУДУ. 

Оформлення матеріалів про адміністративне правопорушення забезпечує уповноважена особа, яка склала протокол.

Не пізніше наступного дня після складання протоколу він реєструється у журналі обліку протоколів про адміністративні правопорушення. У журналі фіксуються відомості про результати розгляду справ про адміністративні правопорушення.

Складений протокол та інші матеріали, що підтверджують факт вчинення адміністративного правопорушення за ст. 212-3 КУпАП, протягом трьох робочих днів формуються уповноваженою особою у матеріали про адміністративне правопорушення.

Матеріали про адміністративне правопорушення, що передаються до суду, повинні містити:

- протокол про адміністративне правопорушення;

- пояснення особи, відносно якої складено протокол, щодо обставин адміністративного порушення (якщо такі подані) і якщо вони подані окремо від протоколу;

- документи щодо обставин, які пом'якшують чи обтяжують відповідальність за адміністративне правопорушення (за їх наявності);

- копію заяви (звернення) адвоката, кваліфікаційно-дисциплінарної комісії адвокатури, її палати або члена, з доданими матеріалами.

У відповідній раді адвокатів регіону залишаються копії всіх адміністративних матеріалів, що передані до суду, і до неї долучаються документи, листування, повідомлення про результати розгляду справи тощо.

УПОВНОВАЖЕНИЙ СУД НА РОЗГЛЯД МАТЕРІАЛІВ ТА ПРОТОКОЛУ ПРО АДМІНПРАВОПОРУШЕННЯ.

Наступного робочого дня після сформування матеріалів про адміністративне правопорушення вони, разом із супровідним листом, підписаним уповноваженою особою, в якому зазначається вимога про повідомлення відповідної ради про дату та місце розгляду справи, а також результати розгляду справи, надсилається до районного, районного у місті  суду за місцем вчинення адміністративного правопорушення.

За ч. 1  ст. 93 ЦКУ місцезнаходженням юридичної особи є фактичне місце ведення діяльності чи розташування офісу, з якого проводиться щоденне керування діяльністю юридичної особи (переважно знаходиться керівництво) та здійснення управління і обліку.

Справи про адміністративні правопорушення, передбачені ст. 212-3 КУпАП, розглядаються суддями районного, районного у місті (міського, міськрайонного) суду відповідно до статті 221 КУпАП.

За результатами розгляду справи про адміністративне правопорушення суд ухвалює постанову, яка в силу п. 2 ч. 1 ст. 3 Закону України «Про виконавче провадження» є виконавчим документом.

У випадку незгоди з рішенням суду по справі про адміністративне правопорушення, таке рішення оскаржується в апеляційному порядку за ст. 294 КУпАП.

Постанова суду у справах про адміністративне правопорушення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, за винятком постанов про застосування стягнення, передбаченого статтею 32 або 32-1 КУпАП.

Постанова судді у справі про адміністративне правопорушення може бути оскаржена протягом десяти днів з дня винесення постанови.

Апеляційна скарга, подана після закінчення цього строку, повертається апеляційним судом особі, яка її подала, якщо вона не заявляє клопотання про поновлення цього строку, а також якщо у поновленні строку відмовлено.

 Апеляційний перегляд здійснюється суддею апеляційного суду протягом двадцяти днів з дня надходження справи до суду з повідомленням про дату, час і місце судового засідання особі, яка подала скаргу, інших осіб, які беруть участь у провадженні у справі про адміністративне правопорушення, не пізніше ніж за три дні до початку судового засідання.

Неявка в судове засідання особи, яка подала скаргу, інших осіб, які беруть участь у провадженні у справі про адміністративне правопорушення, не перешкоджає розгляду справи, крім випадків, коли є поважні причини неявки або в суду відсутня інформація про належне повідомлення цих осіб.

Суд апеляційної інстанції не обмежений доводами апеляційної скарги, якщо під час розгляду справи буде встановлено неправильне застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права. Апеляційний суд може дослідити нові докази, які не досліджувалися раніше, якщо визнає обґрунтованим ненадання їх до місцевого суду або необґрунтованим відхилення їх місцевим судом.

Постанова апеляційного суду набирає законної сили негайно, є остаточною й оскарженню не підлягає.

Після закінчення апеляційного провадження справа не пізніше ніж у п’ятиденний строк направляється до місцевого суду, який її розглядав.

Важливо не пропустити закінчення строків накладення адміністративного стягнення, визначених ст. 38 КУпАП, інакше справа підлягатиме закриттю на підставі п. 7 ч. 1 ст. 247 КУпАП.

Враховуючи, що справа за ст. 212-к КУпАП підвідомча суду, то стягнення може бути накладено не пізніш як через три місяці з дня вчинення правопорушення, а при триваючому правопорушенні - не пізніш як через три місяці з дня його виявлення.

Тому, колегія адвокатів області чи міста, повинна встигнути розглянути матеріали та скласти протокол, який разом з іншими матеріалами про вчинення адмінправопорушення надсилається до суду для розгляду по суті.  

ПРИТЯГНЕННЯ ПРАЦІВНИКІВ ДО ДИСЦИПЛІНАРНОЇ ВІДПОВІДАЛЬНОСТІ ЗА НЕНАДАННЯ ВІДПОВІДІ НА АДВОКАТСЬКИЙ ЗАПИТ.

Посадові особи правоохоронних органів та воєнізованих формувань, крім адміністративної відповідальності, можуть нести дисциплінарну на підставі законів, Дисциплінарних статутів і Порядку проведення службових розслідувань.

Для цього потрібно звернутися до керівника органу, який має право починати службове розслідування із заявою (повідомленням) про вчинення окремими працівниками органу дисциплінарного проступку.

У цьому випадку проступком є невиконання вимог ст. 24 Закону та ненадання відповіді у передбачені законом строки на адвокатський запит.

Далі проводиться службове розслідування, за результатами якого на виконавця запиту чи керівника підрозділу накладається дисциплінарне стягнення.

Дисциплінарне стягнення є засобом підтримання службової дисципліни, що застосовується за вчинення дисциплінарного проступку з метою виховання працівника, який його вчинив, для безумовного дотримання службової дисципліни, а також з метою запобігання вчиненню нових дисциплінарних проступків.

До працівників можуть застосовуватися такі види дисциплінарних стягнень:

1) зауваження;

2) догана;

3) сувора догана;

4) попередження про неповну службову відповідність;

5) пониження у званні на один ступінь;

6) звільнення з посади;

7) звільнення із служби.

Якщо неможливо по строкам притягнути до адмінвідповідальності працівників за ст. 212-3 КУпАП, то можливо ініціювати проведення службового розслідування, за наслідком якого до працівників правоохоронних органів та воєнізованих формувань можуть застосовуватися дисциплінарні стягнення.

СУДОВА ПРАКТИКА ЩОДО НЕНАДАННЯ ВІДПОВІДІ НА АДВОКАТСЬКИЙ ЗАПИТ.

У справі №716/1865/19 на начальника служби у справах дітей Заставнівської РДА накладено штраф у розмірі 425 грн., оскільки він неправомірно відмовив в наданні інформації на адвокатський запит, отриманий 05.09.2019 року.

Своїми діями ОСОБА_1 порушив вимоги ст.24 Закону України «Про адвокатуру та адвокатську діяльність» та скоїв правопорушення, передбачені ст. 212-3 ч.5 КУпАП.

Протокол про адміністративне правопорушення серії СЕ №05 складений секретарем Ради адвокатів Чернівецької області.

За наслідками розгляду справи суд визнав адресата винним і наклав на нього штраф. 

У справі № 127/13722/22 Вінницький міській суд Вінницької області вирішив закрити справу на підставі п. 7 ч. 1 ст. 247 КУпАП внаслідок закінчення строку накладення адміністративного стягнення.

Як вбачається зі справи, протокол про адміністративне правопорушення серія КС № 00050 було складено 20.06.2022, адміністративне правопорушення, передбачене ч. 5 ст. 212-3 КУпАП, було вчинено 30.12.2021.

Таким чином, строк накладення адміністративного стягнення на момент розгляду справи судом закінчився (сплив 30.03.2022).

У справі №199/8282/19 суддя Амур-Нижньодніпровського районного суду міста Дніпропетровська ухвалив про притягнення директора ТОВ «ДМЗ КОМІНМЕТ» ОСОБИ_1до адміністративної відповідальності за ч.5 ст. 212-3 КУпАП і наклав штраф 510 грн.

Протокол складала Раді адвокатів Дніпропетровської області.

Директор підприємства відмовив в надані затребуваних адвокатом документів у зв`язку з тим, що на час отримання запиту не існувало посади заступника начальника проектно-технічного відділу по технічному забезпеченню, а в інших документах присутні персональні дані інших працівників товариства.

Така відмова директора призвела до неможливості реалізувати гарантоване адвокату право на отримання інформації в порушення ст. 24 Закону «Про адвокатуру та адвокатську діяльність», ст.ст. 55, 59 Конституції України та ст. 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод.

Таким чином, директор ТОВ «ДМЗ КОМІНМЕТ» ОСОБА_1, перебуваючи 19.04.2019 за місцем своєї роботи, порушив вимоги ст. 24 Закону України «Про адвокатуру та адвокатську діяльність» та неправомірно відмовив в наданні інформації та документів на підставі адвокатського запиту від 11.04.2019 №22.

Проте Дніпровський апеляційний суд скасував постанову від 22.11.2019 і ухвалив нову, якою визнав директора ТОВ винним у вчиненні адміністративного правопорушення, передбаченого ч. 5 ст. 212-3 КУпАП, та на підставі п. 7 ст. 247 КУпАП закрив провадження у справі щодо ОСОБА_1 у зв`язку із закінченням на момент розгляду справи строків, передбачених ст. 38 КУпАП.

Послуги адвоката у майнових та податкових спорах в судах
НАДІШЛІТЬ ВАШ ЗАПИТ ОНЛАЙН

Писаренко Олександр Олексійович, адвокат з судового супроводу бізнесових і податкових спорів, магістр бізнес адміністрування.

Тел. +38 (044) 270 60 46
Тел. +38 (050) 719 10 16
E-mail: info@fides.com.ua
Лист:  Viber  Telegram  WhatsApp

254
Ваша оцінка сторінки:
Голоси відсутні