ПОДАТКОВА АМНІСТІЯ 2021-2023. КОМУ ВАРТО СКОРИСТАТИСЯ?

ПОДАТКОВА АМНІСТІЯ 2021-2023. КОМУ ВАРТО СКОРИСТАТИСЯ?

Власники активів, придбаних до 01.01.2021, звільняються від відповідальності за несплату податків.

Законом 1539-IX з осені 2021 року почато кампанію зі збільшення стягнення податків з фізичних осіб та запровадження непрямих методів оподаткування.

Пропонується особам, які мають у власності гроші чи немонетарні активи, набуті за рахунок доходів, з яких не сплачено податки до 01.01.2021 р., надіслати "амністійну" декларацію.

З задекларованих українських активів сплачується збір 5%, з закордонних – 9%.

Декларанти звільняються від нарахування та сплати податків по повній ставці з розкритих активів та кримінальної і адміністративної відповідальності за несплату податків.

Особи, які розкрили тіньові активи, можуть розпоряджатися ними в подальшому без перевірок, умов чи додаткових обов’язкових платежів.

Перший етап податкової амністії діє з вересня 2021 р. по лютий 2023 р.

Після завершення першого етапу запроваджується оподаткування фізичних осіб за непрямими методами. Якщо особа не подала "нульову" декларацію і не зможе довести податкову легальність доходів, за які придбала активи до 01.01.2021 р., то при подальшому розпорядженні такими активами підпаде під фіскалізацію і оподаткування непрямими методами. При розпорядженні майном, яке перевищує визначений Податковим кодексом мінімум, його ціна оподатковуватиметься ПДФО за ставкою 18%.

Не раз чув у обговореннях песимістичне «не вірю; все обійдеться, як раніше».

На мій прогноз, вірогідність фіскалізації податків фізосіб цього разу висока. Тіньові доходи - клондайк для оподаткування. Державі не важко ввести контроль непрямими методами, нараховуючи ПДФО по повній ставці з офіційних витрат фізосіб, які перевищують «недоторканий мінімум». Якщо хтось не розкрив тіньові активи, то витрачаючи гроші чи майно понад той мінімум, отримуватиме податкове повідомлення на ПДФО 18% з перевищення, якщо не доведе податкову легальність доходів.

Тому, думаю, популяризаційні відеоролики ДПСУ, де людина не змогла купити будинок мрії, близькі до перспектив, які настануть з 01.09.2022 р. Звичайно, там трохи перебір. Ніхто не заборонить розпоряджатися тіньовими активами, на які не подано амністійну декларацію. Але державі це й не потрібно. Навпаки, вона зацікавлена у їх надходженні в оборот, щоб нараховувати ПДФО.

Детально про аспекти амністійного декларування, бенефіти, людей, яким варто над цим задуматися - в статті за цим посиланням.

Листопад 2021. Оновлено в грудні 2022.

Коментарі

В 2009 році я придбала 2 кварири (загальна квадратура їх була на момент купівлі 100м) , які в подальшому, отримавши всі дозвільні документи, були в процесі реконструкції та будівництва ще одного поверху ..., через 2 роки згідно всіх дозвільних документів я отримала Нові реєстраційні документи вже на : перший поверх комерційна нерухомість 148,2кв.м., та другий поверх жилова нерухмість 147.4кв.м.. На данний момент ..я не знаю подавати чи ні декларацію добровільну, тому що мене цікавлять декілька питань, на які я так і не можу відвовісти : 1) Поскільки дана реконструкція проводилась пізніше ніж купівля на 2 роки , є просто квадратні метри вже збудованої споруди, в таких випадках як можна розрахувати вартість нерухомості?(Декларант зобов’язаний документально підтвердити грошову вартість таких об’єктів для нарахування збору з одноразового (спеціального) добровільного декларування шляхом додання до одноразової (спеціальної) добровільної декларації засвідчених належним чином копій документів, що підтверджують вартість об’єктів декларування). 2) Я не юрист , тому мені важко оцінити ступінь доцільності подати по даній нерухомості декларацію , так як я не знаю в подальшому як це буде оцінено з боку ...держави , чи можливі якість моменти з боку правоохоронних органів, якщо людина ПОДАЄ ДЕКЛАРАЦІЮ, то ніби вона вже у чомусь винна..., що вона щось колись не уплатила ( наприклад) ; 3) Питання полягає в тому що я не розумію цей абзац Закону : "нерухоме майно, розташоване на території України, яке станом на дату завершення періоду одноразового (спеціального) добровільного декларування належало фізичній особі на праві власності (у тому числі спільної сумісної або спільної часткової власності), що підтверджується даними відповідних державних реєстрів, в обсязі:...нерухоме майно, розташоване на території України, яке станом на дату завершення періоду одноразового (спеціального) добровільного декларування належало фізичній особі на праві власності (у тому числі спільної сумісної або спільної часткової власності), що підтверджується даними відповідних державних реєстрів... ЧИ ОЗНАЧАЄ ДАНИЙ АБЗАЦ ТЕ, що якщо я продала дану нерухомість , то в мене і нема потреби здавати дану декларацію ? 4) Після закінчення нульового декларування, на Ваш погляд , будуть до всіх у кого є нерухомість застосованні непрямі методи розрахунку доходу? до всіх у кого є нерухомість придбана на території України??? , та податкова почне розсилати листи з розрахованним цими непрямими методами податковим зобовязанням ? Що буде далі ? Чи є якийсь механізм як саме надалі все буде відбуватись ? Чи можливо до мене при тому що я не подам декларацію встане дане питання лише при продажу даної нерухомості ??? Чи вже зразу після 01.03.2023 року? Ви у Вашій станні написали наступне :Якщо особа після 01.03.2023 р. розпоряджатиметься активами понад «недоторканий» мінімум, їй нараховуватиметься ПДФО 18% з вартості активів, якщо нею не буде доведено податкову легальність доходів. Це означає , що просто нарахують 18% та пришлють як податкове зобовязання ? Як це буде відбуватись? Доброго ранку ! Вартість однієї квартири був 30051 грн , а друга квартира була куплена фактично в кредит - 424375 грн - це був договір іпотеки. Офіційно я працювала на 2 фірмах.. але я не памятаю , яка у мене була зарплата , тому що це було дуже давно. З 2011 року я також приватний підприємець. Та я перебувала в шлюбі з моїм теперішнім чоловіком , доречі він на той момент був приватним підприємцем . Фактично данні 2 квартири та реконструкцію робили ми з друзями ( їх подружжя та наше), але всі вирішили записати данні квартири на мене для того, щоб безкоштовно приватизувати землю, в межах безкоштовної приватизації ( тому що у всіх у паспортах уже стояли штампи що вони цю можливість використали ..крім мене).. а потім ми погашали кредит..треба мені підняти по бумагам до якого року, то питання перепису на 4 особи до того моменту не могло вестись, а потім порахувавши витрати на перепис і т.д. всі вирішила , що нехай так все і залишиться. Тому зараз я б хотіла переписати на іншу людину данну будівлю!... або сплатити даний податок ( це було б правильним і я хочу це зробити , але..)..ЯКЩО ЦЕ БЕЗПЕЧНО , та потім не буде знаєте як в нашій державі...ти в чомусь признаєшься ... та на тебе починаються гоніння. Чому переживаю, тому що фактично я сама не власник... а у мене є у власності ще 2 кварттири , одна 45 м , друга 51 м ( знаєте ..на чорний день вкладені кошти, та і дітям потрібно якусь подушку від батьків мати та в майбутньому житло, якщо ми захворіємо або не зможемо працювати...держава моїм дітям не зможе допомогти) , то я думала , що можливо переписавши до 01.03. будівлю з себе я зможу зберегти СВОЮ НЕРУХОМІСТЬ, до якої ні у кого не буде питань ? "Чи були здійснені витрати на реконструкцію в 2010 році за рахунок офіційних доходів?" - моїх точно ні , а от мій чоловік був підприємцем..на сьогодні він вже закрився як ФОП , тому який дохі у нього по податковій проходив..не памятаю. Взагалі дивно це все , нам на той момент і батьки грошима допомагали....як це все взагалі ...люди на заробітки їздили на базарах торгували щоб якось вижити ... , тоді ніого не турбувало як людина заробляє собі на прожиття , а тепер держава хоче щось забрати.

З наданої вами інформації та документів вбачається наступне. І. В 2009 році ви на своє ім’я придбали 2 квартири (загальною площею на момент купівлі 100 кв.м.) у вашу з чоловіком сумісну власність. Одна з них коштувала 424 375,00 грн. (придбана в кредит) і її ціна відповідає ринковій на той час. Оскільки квартири придбавалися в один період і схожі площею, то на мій погляд ринкова вартість іншої квартири була теж близько 400000,00 грн. а не 30051,00 грн., як ви зазначили. В 2009 році на момент купівлі 2-х квартир ваші офіційні доходи складалися з зарплат на 2-х фірмах і підприємницьких доходів вашого чоловіка. Реконструкцію цих двох квартир ви здійснювали в 2009-2010 р.р. та в подальшому погашали кредит за рахунок своїх та чоловіка доходів, ваших підприємницьких доходів з 2011 року, та грошових чи майнових дарунків друзів та батьків. Явно кримінальних доходів, від корупційних злочинів, хабарів чи іншої відкрито незаконної діяльності ви з учасниками інвестування не здійснювали. Згідно висновку від 28.12.2010 р. про вартість майна вбачається, що у вашій власності станом на 30.11.2010 р. вже була квартира площею 147,4 кв. м. вартістю 1194677,00 грн. Оскільки реконструкція обох квартир відбувалася одночасно, а не одна після іншої, то я припускаю, що завершена вона була в 2010 році з отриманням вами документів на право власності на комерційну нерухомість 148,2 кв.м. та житлову 147,4 кв.м. Я припускаю, що ваших та чоловіка особистих офіційних доходів в виді зарплати, підприємницьких доходів, отриманих дарунків чи інших доходів (тих, з яких ви та він сплатили ПДФО та ЄСВ) не було достатньо для оплати в 2009 році та реконструкції в 2010 році 2-х квартир і подальшої сплати кредиту за одну з них. Те ж саме стосується придбання вами ще 2-х квартир, одна 45 м., друга 51 м. Тобто можна прийти висновку, що всі 4 квартири придбані були частково за рахунок офіційних та тіньових доходів, з яких неможливо достеменно встановити розмір офіційних доходів. Те, що об’єкт нерухомості в подальшому реконструйовано, не означає що первісний та реконструйований об’єкт перестали бути придбаними за тіньові доходи. Відтак, в вашій власності станом на сьогодні перебувають 4 об’єкти, придбані частково за тіньові доходи. Законом про податкову амністію пропонується задекларувати нерухомість, набуту за рахунок доходів, що підлягали на час їх отримання оподаткуванню, та з яких не були сплачені в повному обсязі податки і збори, та/або які не були задекларовані в порушення податкового та валютного законодавства до 01 січня 2021 року. ІІ. Проте доцільним є подання спеціальної декларації лише на реконструйовані квартири площею 147,4 кв.м. та 148,2 кв.м. 1) Так, за п. 10 підрозділу 9-4 "Перехідних положень" Податкового кодексу встановлено, що джерела одержання (набуття) доходів у разі невикористання права на подання одноразової (спеціальної) декларації вважаються такими, з яких повністю сплачено податки і збори, для квартири/квартир, загальна площа якої/яких не перевищує сукупно 120 квадратних метрів. Щодо таких квартир не здійснюються нарахування та сплата збору з одноразового (спеціального) добровільного декларування. 2) Тому доходи, на які вами придбано було 2-і квартири площею 45 кв.м. та 51 кв.м., вважаються де-юре отриманими зі сплатою податків. Коли б ви не вирішили продати ці квартири в майбутньому, до вас не буде запитань щодо оподаткування доходів на їх купівлю непрямими методами. 3) Якщо не подати спеціальну декларацію на реконструйовану житлову квартиру, то в майбутньому є імовірність, що при її продажу вам доведеться сплатити ПДФО по ставці 18% від її ринкової вартості (як з тіньових доходів, за яких її було придбано). Не сплачуватимуться ПДФО та ВЗ від її ринкової вартості (з доходу від продажу). За п.п. 172.1 ПКУ не оподатковується один раз протягом звітного податкового року, за умови перебування такого майна у власності платника податку більше трьох років, дохід від продажу (обміну) квартири. 4) Якщо не подати спеціальну декларацію на реконструйовану комерційну нерухомість, то в майбутньому є імовірність, що при її продажу вам доведеться сплатити ПДФО по ставці 18% від її ринкової вартості (як з тіньових доходів, за яких її було придбано) та ПДФО по ставці 5% і ВЗ 1,5% від її ринкової вартості (з доходу від продажу). За п.п. 172.2 ПКУ дохід, отриманий платником податку від продажу об’єкта нерухомості комерційного (нежитлового) призначення підлягає оподаткуванню ПДФО за ставкою 5% (п. 167.2 ПКУ) та ВЗ 1,5% (п. 16-1 Перехідних положень ПКУ). На сьогодні Податковим кодексом не встановлено обов’язку сплати ПДФО по ставці 18% від ринкової вартості незадекларованих в рамках кампанії податкової амністії доходів чи майна. Але до цього все йде. Це вбачається з характеру та послідовності змін до Податкового кодексу, прямим дорученням Кабінету Міністрів України внести законопроект щодо посилення контролю за повнотою оподаткування доходів фізичних осіб непрямими методами та давньою практикою оподаткування фізосіб в європейських країнах. Зараз той законопроект не на часі, але після перемоги над москалями нам треба буде гармонізувати законодавство з європейськими країнами. Ті в свою чергу вимагатимуть строгого підходу до оподаткування фізосіб, бо їх доходи це клондайк для стягнення податків, з якого Україна стягує лише крихти. Рано чи пізно ми прийдемо до оподаткування як в Італії чи Німеччині, де підхід кардинально відрізняється від нашого. Вони беруть увесь грошовий та майновий приріст людини за рік в порівнянні з попереднім, а потім пропонують сплатити з усієї суми ПДФО або надати спростування по кожному євро і «горнятку». Якщо людина покаже, що сплатила податки з кожного отриманого цента чи придбаного майна, то їй посміхаються й кажуть «Дякуємо!». В протилежному випадку – множать вартість річного приросту на ставку ПДФО – і вперед платити впродовж 6 місяців та пеня, якщо не сплачено. Причому оскарження в суді не зупиняє обов’язку сплати. За непрямими методами (оподаткування витрат) оподаткуванню підлягатимуть гроші чи майно, які витрачає фізична особа вартістю понад визначені законом порогові значення, якщо не доведе податкову легальність доходів, за які вона придбала такі активи в минулому. Після закінчення нульового декларування та введення правил оподаткування непрямими методами, на мій погляд, будуть до всіх, у кого є нерухомість, застосовуватися непрямі методи розрахунку доходу. Податкова не почне розсилати листи з розрахованими цими непрямими методами податковими зобов’язаннями, але як тільки особа побажає розпорядитися майном, то вона не зможе цього зробити без сплати ПДФО 18%. Зразу після після 01.03.2023 року це питання не виникне. ІІІ. Збір за спецдекларування можна внести одноразово за ставкою 5% чи з розстроченням на 3 роки рівними частинами за ставкою 6%. Подання документального підтвердження вартості об’єктів декларування є обов’язком декларанта лише у разі якщо такі об’єкти знаходяться (зареєстровані) за межами України. Декларант може добровільно додати до одноразової (спеціальної) декларації документи, що підтверджують вартість об’єктів декларування, які знаходяться (зареєстровані) на території України, але не зобов’язаний цього робити. База нарахування спецзбору визначається самостійно декларантом по його витратам на придбання об’єкта чи на підставі поточної оцінки майна (п. 7.2. підрозділу 9-4 "Перехідних положень" ПКУ). IV. Наступний абзац дійсно означає, що якщо ви продали нерухомість перед завершенням періоду одноразового декларування і її у вас не має на дату завершення такого періоду, то у вас немає й потреби здавати дану декларацію: "Нерухоме майно, розташоване на території України, яке станом на дату завершення періоду одноразового (спеціального) добровільного декларування належало фізичній особі на праві власності (у тому числі спільної сумісної або спільної часткової власності), що підтверджується даними відповідних державних реєстрів, в обсязі: V. Якщо людина подає декларацію, це знімає до неї усі запитання зі сторони правоохоронних органів в силу імперативного припису закону. Це описано в статті на сайті, з якою ви ознайомилися. https://fides.com.ua/our-publications/podatkova-amnistiya-dlya-fizychnyh-osib-2021-2023-komu-varto-skorystatysya Так, декларант після повної сплати збору звільняється від обов’язку нарахування та сплати податків і зборів щодо доходів, які стали джерелом набуття активів, зазначених в «нульовій» декларації, отриманих у будь-якому з податкових періодів до 01.01.2021 р. Декларант також звільняється від відповідальності за порушення податкового та валютного законодавства, що мали місце у податкових періодах до 01.01.2021 р. До декларанта, який сплатив збір з детінізації доходів, не можуть: 1) застосовуватися заходи забезпечення кримінального провадження, застосовуватися запобіжні заходи та вчинятися слідчі (розшукові) дії у кримінальному провадженні у зв’язку з придбанням та використанням задекларованих активів за будь-який період до 1 січня 2021 року за статтями 212, 212-1 Кримінального кодексу (ухилення від сплати податків, зборів (обов'язкових платежів), ЄСВ); 2) розпочинатися провадження у справах про адміністративні правопорушення за порушення податкового та валютного законодавства щодо придбання чи використанням зазначених в одноразовій добровільній декларації об’єктів декларування до 1 січня 2021 р. Законом про детінізацію доходів встановлено, що декларації при податковій амністії та відомості з них не можуть бути використані в розслідуваннях та/або перевірках стосовно декларанта, а також як докази у кримінальних провадженнях і будь-яких судових справах (у межах складу та вартості розкритих активів при сплаті збору). Задекларовані активи, сплачений з них збір та сама спецдекларація не можуть використовуватися як підстава для відкриття кримінального провадження за ст.ст. 212, 212-1 ККУ або повідомлення про адміністративне правопорушення щодо самозайнятої особи в частині сплати єдиного податку та ЄСВ. Активи, збір та «нульова» декларація не можуть бути використані як доказ визнання декларантом факту вчинення правопорушень за вказаними статтями чи своєї вини у їх вчиненні.

Коментувати