Кримінальні справи про службову недбалість.
Кримінальні справи про службову недбалість.
КВАЛІФІКАЦІЯ СЛУЖБОВОЇ НЕДБАЛОСТІ ЯК ЗЛОЧИНУ ЗА СТ. 367 КК.
З огляду на специфіку державної служби більшість держслужбовців за наявності підстав можуть бути притягнуті до кримінальної відповідальності за службову недбалість.
У статті – тезово про кваліфікацію, виправдування чи навпаки засудження за службову недбалість на прикладі судових справ.
Зовнішня (об’єктивна) сторона службової недбалості є при:
1) невиконанні або неналежному виконанні службових обов’язків через несумлінне ставлення до них;
2) наявності наслідків у вигляді істотної шкоди (100 і більше НМГД) охоронюваним законом правам, свободам та інтересам фізичних чи юридичних осіб, державним чи громадським інтересам чи тяжких наслідків (250 і більше або інші тяжкі наслідки);
3) причинному зв’язку між вчиненим діянням та наслідками.
Службова недбалість може виявлятися у формі:
а) бездіяльності, коли особа повністю не виконує покладені на неї службові обов’язки, що завдало істотну шкоду чи тяжкі наслідки або
б) дії, коли покладені на особу службові обов’язки виконуються неналежним чином, що завдало істотної чи тяжкої шкоди законним правам, свободам та інтересам окремих громадян, державним чи громадським інтересам або інтересам окремих юридичних осіб.
Для наявності об’єктивної сторони службової недбалості необхідно встановити:
а) нормативний акт, яким визначаються компетенція службової особи і коло службових обов’язків, покладених на неї;
б) які саме обов’язки, в якому обсязі та порядку особа повинна була виконувати у відповідних умовах;
в) чи мала особа реальну можливість належним чином виконати ці обов’язки в умовах, що склалися;
г) у чому саме виявилися допущені особою порушення службових обов’язків і які наслідки вони спричинили;
ґ) чи перебували службові порушення у причинному зв’язку з тими наслідками, що настали.
Нести кримінальну відповідальність за службове недбальство може будь-яка службова особа (ч.ч. 3 і 4 ст. 18 КК), яка здійснює службову діяльність як у публічній, так і в приватній сфері.
Службова недбалість – це виключно необережний злочин.
Діяння службової особи обов’язково повинно бути зумовлене її службовим становищем, а дії, які вона не виконала чи неналежно виконала, повинні входити в коло її службових обов’язків.
Невиконання / неналежне виконання інших, а не службових, обов’язків не може розглядатися як службова недбалість.
Особа є невинуватою, у випадках, коли істотна шкода була заподіяна внаслідок недосвіченості, недостатньої кваліфікації, відсутності належних навичок або з інших обставин, що не залежать від службової особи і виключають реальну можливість належного виконання покладених на неї службових обов’язків.
Виключається відповідальність за службову недбалість і тоді, коли службова особа не виконує чи виконує неналежним чином свої службові обов’язки за наявності фізичного або психічного примусу чи крайньої необхідності (ст.ст. 39,40 КК).
Службове недбальство уважається закінченим злочином з моменту заподіяння істотної шкоди, а за ч. 2 ст. 367 КК - спричинення тяжких наслідків. Важливим елементом є причино-наслідковий зв'язок між недбалістю і наслідками. За його відсутності складу злочину немає.
СУДОВА ПРАКТИКА ПО СТ. 367 КРИМІНАЛЬНОГО КОДЕКСУ
І. Службова недбалість може мати місце лише якщо службова особа мала можливість виконати дії в межах своїх повноважень.
У справі №133/2138/15 обвинувачена, обіймаючи посаду заступника начальника відділу державної виконавчої служби управління юстиції, будучи представником влади, неналежно виконувала свої службові обов’язки через несумлінне ставлення до них.
Зокрема, незважаючи на встановлену нею наявність майна боржника, особа, згідно з обвинувальним актом, не вжила заходів, передбачених Законом «Про виконавче провадження», щодо накладення арешту на майно боржника, зупинила виконавчі провадження, що призвело до незаконного відчуження майна боржника, реалізація якого державною виконавчою службовою у встановленому законом порядку покрила б суму його боргу перед кредитором, яка у 250 разів перевищує Н.М.Д.Г., встановлений на час вчинення кримінального правопорушення, що є тяжким наслідком.
Її дії кваліфікувалися за ч. 2 ст. 367 КК.
Верховний Суд погодився з висновками суду апеляційної інстанції, що службова недбалість може мати місце лише за умови, що службова особа мала об’єктивну можливість виконати дії, які входять в коло її обов’язків. На момент вчинення цих дій був чинним Закон України «Про виконавче провадження» у редакції станом на лютий 2010 р., який не покладав на особу обов’язку накласти арешт на майно ТОВ. Як було передбачено у ньому, державний виконавець за заявою стягувача був вправі накласти арешт на майно боржника.
Крім того, сторона обвинувачення не змогла довести перед судом розмір матеріального збитку, що є невід’ємною ознакою складу злочину, оскільки не змогли провести судово-економічну експертизу (постанова від 06.05.2020 р. ККС ВС №133/2138/15).
ІІ. Вчинення тяжких наслідків іншою особою не є безумовною підставою для виключення причинного зв`язку між службовим недбальством обвинуваченого та тяжкими наслідками у разі, якщо обвинувачений усвідомлював можливі негативні наслідки.
Особа обвинувачувалась за ч. 2 ст. 367 КК. Обіймаючи посаду заступника начальника ЦПЗ №2 «Укрпошти» із технічних питань, не виконав свої службових обов’язків, що призвело до тяжких наслідків. Не забезпечив листоношу із супроводження пошти, матеріальних цінностей, грошей засобами безпеки - бронежилетом і вогнепальною зброєю та не провів із ним інструктажу. Без надання спеціально обладнаного автомобіля, обвинувачений фактично допустив самостійне розвезення потерпілим поштової кореспонденції та грошей. Унаслідок цього листоношу було застрелено невстановленими особами й викрадено 283 600 грн.
ВС зазначив, що за змістом обвинувачення, визнаного доведеним судом першої інстанції, неналежне виконання обвинуваченим своїх службових обов`язків мало тривалий системний характер і цей період не обмежувався декількома днями. Тому посилання в ухвалі на дані про вихідний для обвинуваченого день у зазначену дату та про його відпустку з 26 липня по 6 серпня 2014 року як на такі, що виключають вчинення ним інкримінованого злочину, є непереконливими.
З юридичної точки зору суб’єктивна сторона недбалості найчастіше полягає в необережній формі вини як щодо діяння, так і щодо його наслідків. Можлива і змішана форма вини – умисел до діяння і необережна вина до наслідків цього діяння. Не виключається недбалість і в тих випадках, коли умисне порушення службових обов’язків призводить до наслідків, яких винний хоча й не бажав, але свідомо припускав їх настання.
Обвинувачений був обізнаний, що додержання технології надання послуг поштового зв`язку, охорона пошти, забезпечення листоноші засобами безпеки є необхідними, адже все це в комплексі запобігає настанню шкідливих наслідків. Вочевидь, що за відсутності вказаних засобів одноособове на власному транспорті перевезення листоношею пошти та готівки є небезпечним, а тому може призвести до тяжких наслідків.
ККС вказав, що суд апеляційної інстанції штучно звузив сферу кримінальної відповідальності службової особи (суб`єктивну сторону ч. 2 ст. 367 КК), допустивши неправильне застосування цієї норми матеріального права. Оскільки він не врахував факту усвідомлення службовою особою можливості нападу на листоношу і настання його смерті в разі незабезпечення належної організації перевезення пошти й за відсутності засобів для захисту та помилково констатував, що сам собою факт позбавлення листоноші життя нападниками виключає наявність причинного зв`язку між службовою діяльністю обвинуваченого та тяжкими наслідками.
ІІІ. Особа не несе кримінальної відповідальності за ст. 367 КК за невиконання чи неналежне виконання/недбале чи несумлінне ставлення до службових обов’язків, які на неї фактично не покладалися.
У справі № 484/1376/18 обвинувачена начальниця відділу освіти РДА у межах наданих повноважень видала наказ, яким було прийнято у власність відділу освіти на безоплатній основі та одночасно затверджено проєкт «Капітальний ремонт школи (заміна віконних блоків)» кошторисною вартістю 882 708 грн., яка була визначена ПП-1 і перевірена філією «Держбудекспертиза».
З метою реалізації цього проєкту через електронну систему публічних закупівель РгоZorro було проведено аукціон, переможцем якого стало ТОВ, що запропонувало найбільш вигідну пропозицію (загальна вартість робіт на суму 759 000 грн). Між указаним ТОВ і відділом освіти РДА було укладено договір на виконання ремонтних робіт за вказаним вище проєктом, однак цей договір було розірвано за взаємною згодою сторін. Обвинувачена направила директору ПП-1 як розробнику проєкту лист з проханням про внесення змін до нього, що було задоволено.
У подальшому обвинувачена прийняла рішення про виключення із погодженого раніше переліку такого виду робіт, як улаштування внутрішніх відкосів ПВХ-плитою, хоча їх вартість була включена в загальну вартість робіт за договором. Обвинувачена без офіційного погодження змін до проєктної документації з проєктною організацією, без проведення повторної державної будівельної експертизи зміненого проєкту особисто підписала контракт на суму 772 383 грн. на будівництво вказаного об’єкту, та договірну ціну до цього контракту, які були розроблені не проєктною організацією, що мала здійснювати авторський нагляд (ПП-1), а підрядною організацією (ПП-2).
При проведенні взаєморозрахунків за обсяги виконаних робіт, обвинувачена ні особисто, ні шляхом надання доручення або вказівки підлеглим працівникам, в тому числі керівнику господарчої групи відділу освіти, не здійснила аналізу цін на ринку будівельних матеріалів в області та не використала інформацію про середньозважені та усереднені ціни для порівняння їх з тими, що були зазначені в ціновій пропозиції ПП-2 та ФОП.
На підставі поданих відділом освіти РДА документів, підрядні роботи були оплачені повністю на загальну суму 772 383 грн, унаслідок чого адміністрації було спричинено збитки в сумі 205 828,60 грн. у вигляді втрати грошових активів через надмірну сплату бюджетних коштів за проведений ремонт.
ККС ВС у постанові від 17.08.2021 р. №484/1376/18 зазначив, що відповідальність за ст. 367 КК настає лише у випадку, якщо дії, невиконання чи неналежне виконання яких спричинило передбачені в зазначеній статті наслідки, входили у коло службових обов’язків цієї службової особи, або якщо обов’язок діяти відповідним чином юридично було включено (законом, указом, постановою, наказом, інструкцією тощо) до кола службових повноважень такої особи.
Оскільки, у пред’явленому формулюванні обвинувачення за ч. 2 ст. 367 КК не зазначено, які саме конкретно службові обов’язки не виконала обвинувачена та причинний зв’язок між невиконанням цих обов’язків і завданням тяжких наслідків, та те, що фактично на неї не були покладені обов’язки з приводу здійснення контролю за проведенням ремонтних робіт, перевірки джерел придбання будівельних матеріалів та відповідність їх проєктній документації, ініціювання внесення змін до договору підряду, вимагання розірвання договору підряду та відшкодування збитків за наявності істотних порушень підрядником умов договору, здійснення аналізу цін на ринку та використання інформації про середньозважені та усереднені ціни для співставлення їх з тими, що були зазначені в ціновій пропозиції, то в даному випадку обвинувачена не може нести відповідальність.
Щодо відсутності об’єктивної сторони службової недбалості за ст. 367 ККУ правова позиція ККС ВС у постанові від 27.08.2024 №732/1060/20.
Про послуги адвоката в кримінальних справах про розтрату чужого майна за ст. 191 КК - у цій статті.
Про захист в кримінальних справах про шахрайство за ст. 190 ККУ - за цим лінком.
Щодо захисту при звинуваченні в одержанні неправомірної вигоди за ст. 368 КК читайте в цьому матеріалі.
Про адвокатський захист при використанні підробленого документа за ст. 358 КК - у цій статті.
Про захист в кримінальних справах щодо ухилення від сплати податків за ст. 212 ККУ - за цим посиланням.
Писаренко Олександр Олексійович, адвокат з судового супроводу бізнесових і податкових спорів, магістр бізнес адміністрування.
Тел. +38 (044) 270 60 46
Тел. +38 (050) 719 10 16
E-mail: info@fides.com.ua
Лист: Viber Telegram WhatsApp
Новини бюро
ПІДПИСАТИСЯ НА РОЗСИЛКУ
Слідкуйте за новинами Юридичного бюро Писаренка, змінами в законодавстві і останніми тенденціями у вашій сфері. Ми надсилаємо тільки корисні листи.