РЕЄСТРАТОР РОЗРАХУНКОВИХ ОПЕРАЦІЙ В СФЕРІ ПОСЛУГ. РРО З 2022 РОКУ?
РЕЄСТРАТОР РОЗРАХУНКОВИХ ОПЕРАЦІЙ В СФЕРІ ПОСЛУГ. РРО З 2022 РОКУ?
Чи потрібен реєстратор розрахункових операцій ФОП, який надає послуги, починаючи з 2022 року?
За Законом «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» визначено, що розрахунковою операцією є приймання від покупця готівкових коштів, платіжних карток, платіжних чеків, жетонів тощо за місцем реалізації товарів (послуг), видача готівкових коштів за повернутий покупцем товар (ненадану послугу), а у разі застосування банківської платіжної картки - оформлення відповідного розрахункового документа щодо оплати в безготівковій формі товару (послуги) банком покупця або, у разі повернення товару (відмови від послуги), оформлення розрахункових документів щодо перерахування коштів у банк покупця.
Місцем проведення розрахунків є місце, де здійснюються розрахунки із покупцем за продані товари (надані послуги) та зберігаються отримані за реалізовані товари (надані послуги) готівкові кошти, а також місце отримання покупцем попередньо оплачених товарів (послуг) із застосуванням платіжних карток, платіжних чеків, жетонів тощо.
За ст. 3 цього Закону суб’єкти господарювання - ФОП, які здійснюють розрахункові операції в готівковій та/або в безготівковій формі (із застосуванням електронних платіжних засобів, платіжних чеків, жетонів тощо) при продажу товарів (наданні послуг) у сфері торгівлі та послуг зобов’язані проводити розрахункові операції на повну суму покупки (надання послуги) через зареєстровані реєстратори розрахункових операцій.
Стаття 9 Закону встановлює, що реєстратори розрахункових операцій не застосовуються:
12) якщо в місці отримання товарів (надання послуг) операції з розрахунків у готівковій формі не здійснюються (склади, місця зберігання товарів, оптова торгівля тощо);
14) при здійсненні розрахунків за послуги у разі проведення таких розрахунків виключно за допомогою банківських систем дистанційного обслуговування та/або сервісів переказу коштів.
Термін «система дистанційного обслуговування» законодавством не визначений. Система дистанційного обслуговування — система типу «клієнт-банк», «інтернет-банк», «телефонний банкінг», «платіжний застосунок» та інша система дистанційного обслуговування, яка на підставі дистанційних розпоряджень клієнта може виконувати функції надання інформаційних послуг згідно з переліком, що зазначений в договорі між банком та клієнтом, здійснення операцій за рахунком клієнта (гл. 10 Інструкції про безготівкові розрахунки в Україні в національній валюті, затвердженої постановою Правління НБУ від 21.01.2004 р. №22). До систем дистанційного обслуговування відносяться, зокрема, Приват24, Ощад24/7, Монобанк тощо.
Термін «сервіс переказу коштів» законодавством не визначений. До «сервісу переказу коштів» можна віднести послідовність дій банку, що надає платникам зручні умови для здійснення переказу коштів з їх рахунків або користування іншими послугами. До «сервісу переказу коштів» відноситься сервіс банку, що надає можливість платникам здійснити оплату товарів (послуг) дистанційно.
В системі дистанційного обслуговування або сервісі переказу коштів застосовується послідовність дій, визначена правилами/порядком банку, для ініціювання переказу коштів з банківського рахунку з використанням певних платіжних інструментів.
До "сервісів переказу коштів" відносяться сервіси банків (LiqPay тощо) та/або небанківських фінансових установ (Portmone, iPay, WayforPay, Easy Pay PayPong, City24 тощо), які мають ліцензію Національного банку України на переказ коштів без відкриття рахунків, що надають можливість споживачам здійснити оплату товарів (послуг), зокрема дистанційного.
До безготівкових розрахунків належать перекази за допомогою сервісів переказу коштів (Liqpay, Portmone, iPay тощо), банківських систем дистанційного обслуговування (Приват24, MONOBANK, Ощад24/7 тощо) у т.ч., з використанням платіжної картки, шляхом внесення покупцем готівки у касу банку або небанківської установи (лист НБУ від 28.09.2020 р. № 57-0009/53844).
НБУ підтвердив, що оплата за товари (послуги) через вказані системи дистанційного обслуговування / сервіси переказу коштів шляхом переказу коштів з рахунку за розпорядженням клієнта є банківською операцією (лист НБУ від 30.12.2020 р. № 57-0009/80572, лист НБУ від 15.01.2021 р. № 57-0010/3184).
Для суб'єкта господарювання безготівковим розрахунком є оплата товарів та послуг шляхом переказу коштів на його рахунок незалежно від способу ініціювання такого переказу покупцем.
Системи дистанційного обслуговування та сервіси банків не є платіжними інструментами в розумінні законодавства.
Тому, якщо надавач послуг-суб’єкт господарювання приймає оплату за послуги від клієнтів виключно безготівкою на свій IBAN-рахунок за допомогою банківських систем дистанційного обслуговування та/або сервісів переказу коштів, то реєстратор розрахункових операцій таким суб’єктом не застосовується.
Детальне обгрунтування про відсутність обов’язку у надавачів послуг проводити розрахунки через РРО, починаючи з 2022 року, якщо оплати йдуть виключно на IBAN-рахунок, читайте в цій статті.
Новини бюро
ПІДПИСАТИСЯ НА РОЗСИЛКУ
Слідкуйте за новинами Юридичного бюро Писаренка, змінами в законодавстві і останніми тенденціями у вашій сфері. Ми надсилаємо тільки корисні листи.
Коментарі
Астіна. Оплата ...
пт, 02/04/2022 - 12:35
Постійне посилання
Є поточний рахунок фоп, до
admin
пт, 02/04/2022 - 12:41
Постійне посилання
Добрий день! Якщо фоп надає
Коментувати