СУМНІВНА ГРА ВІД ДФСУ. «НОВІ» КРИТЕРІЇ РИЗИКОВОСТІ ДЛЯ БЛОКУВАННЯ ПОДАТКОВИХ НАКЛАДНИХ З 08.08.2019 Р.

СУМНІВНА ГРА ВІД ДФСУ. «НОВІ» КРИТЕРІЇ РИЗИКОВОСТІ ДЛЯ БЛОКУВАННЯ ПОДАТКОВИХ НАКЛАДНИХ З 08.08.2019 Р.

08 серпня 2019 р. оновлено критерії ризиковості та показники позитивної історії платника податків для блокування податкових накладних або розрахунків коригування. Листи ДФС України від 07.08.2019 р. №1962/99‑99‑29‑01‑01 та №1963/99‑99‑29‑01‑01 - на заміну попередніх правил від 05.11.2018 р.

Схоже на «маніпуляції». ДФСУ кардинально нічого не змінено. Вважаю, головною була не мета новації критеріїв, а ухилення від судового зобов’язання. Деталі – нижче.

І. Ознаки автоматичного віднесення платника ПДВ до переліку ризикових суб'єктів залишилися аналогічними попереднім.

Змін зазнали ознаки віднесення платника до ризикових.

З 08.08.2019 р. такими можуть визнаватися платники ПДВ, у яких керівник, головний бухгалтер або особа, що має право підпису за даними ЄДР, зареєстровані за адресою, яка знаходиться на непідконтрольних Україні землях (тимчасово окуповані території у Донецькій та Луганській областях, Крим). Якщо зареєстроване (а не фактичне) місце проживання вказаних осіб не буде змінене, ДПІ може віднести юридичну особу до ризикових. Зупинення реєстрації податкових накладних та розрахунків коригування для такої ЮО в цьому випадку гарантоване.

ДФС додала нову ознаку для визнання платника ПДВ ризиковим: якщо протягом останніх 2‑х звітних періодів ним не подано податкову звітність з ПДВ.

Одночасно виключено одну стару ознаку для визнання платника ризиковим - особа, нещодавно зареєстрована платником ПДВ.

Інші критерії визнання платника ПДВ ризиковим залишилися без змін.

ІІ. Показники визначення позитивної податкової історії повторено з попереднього листа ДФС від 05.11.2018 р. №4065/99‑99‑07‑05‑04‑18.

Припускаю, головною метою ДФСУ було ухилитися від судового зобов’язання по відкликанню пепередніх критеріїв. Новими листами істотно нічого не змінено.

Так, Державній фіскальній службі зі сторони суду неодноразово вказувалося на неприйнятність критеріїв ризиковості і необхідність їх відкликання.

За рішенням Окружного адміністративного суду м. Києва від 26.04.2019 р. №640/1240/19 ДФС України зобов'язано відкликати попередній лист про критерії ризиковості платника, операцій та позитивної податкової історії;

за рішенням ОАСК від 05.06.2019 р. №826/12108/18 скасовано п. 10, 20, 21 Порядку зупинення реєстрації податкових накладних в ЄРПН, затвердженому постановою КМУ від 21.02.2019 р. №117.  

02.04.2019 р. Верховним Судом у справі №822/1878/18 скасовано рішення ДПІ щодо зупинення реєстрації податкової накладної на підставах, затверджених листами ДФС України. За висновком Верховного Суду листи органів виконавчої влади не є нормативно-правовими актами по ст. 117 Конституції України, а тому не є джерелом права. 

Блокування податкових накладних за критеріями, які встановлені листами ДФСУ, неодноразово визнавалося Верховним Судом протиправним (Постанови від 21.05.2019 р. №815/2791/18, від 9.07.2019 р. №140/2093/18, від 30.07.2019 р.  №320/6312/18, від 24.07.2018 р. №806/2254/15, від 01.03.2018 р. №826/22282/15, від 29.03.2018 р. №816/303/16, від 03.04.2018 р. №815/6881/16, від 13.06.2018 р. №815/6768/15).

Як за позицією Верховного Суду, так і за рішеннями Окружного адмінсуду м. Києва, які високо ймовірно будуть залишені в силі після перегляду тим же Верховним Судом, підстави блокування податкових накладних у поточному вигляді є протиправними.

Не чекаючи вступу в силу судових рішень ОАСК, ДФС України встановила формально «нові» критерії новим листом. А новий лист – нові правила, до яких рішення ОАСК відношення вже не має.

Проте хвилюватися не варто. 

«Нові» критерії листів ДФС від 07.08.2019 р. зберігають попередні юридичні вади.

В податкових спорах щодо зупинення реєстрації податкових накладних рішення судів прогнозовано будуть на стороні платника податків. "Оновлені" підстави, на яких блокується реєстрація ПН/ПР так і залишаються протиправними.

Хвилювання викликає більше сама можливість ДФС зупиняти і відмовляти в реєстрації податкових накладних на підставі критеріїв ризику, встановлюваних відомством "на сьогодні за настроєм". І нормативна система, яка таку можливість підтримує, не надаючи ефективного захисту. 

Хоча закон і дає адміністративну та апеляційну процедуру оскарження, проте 85 днів на комісії ДФС та адмінсуд в реальності перетворюються в 6-12 місяців.

Коли рішення фіскалів, яке часто припиняє ведення бізнесу, не можна скасувати в розумно короткий термін, баланс інтересів держави і платника податків не дотримується.  

Додатково з питань розблокування реєстрації податкових накладних та виключення з переліку ризикових суб'єктів - за цим посиланням. 

 

Адвокат Писаренко О.О.

Серпень 2019 р. 

Коментувати